BANDIRMA
Bandırma'nın içinde
bulunduğu bölgede yapılan kazı ve araştırmalardan, bu alanda M.Ö. 6. Bin
yılının ortalarına uzanan Neolitik ve 5. Bin yılının sonlarına uzanan
Kalkolitik yerleşmelerin olduğu tespit edilmiştir.
M.Ö. 4000 yıllarında
bölgede Yortan kültürünü ve M.Ö. 3000’ li yıllarda ilk Tunç çağı ile birlikte
bölgede Troia kültürü ile paralellik taşıyan yerleşmelerin varlığı
görülmektedir. M.Ö. 2000 başlarında yörede bilinmeyen nedenlerle yerleşmelerin
azaldığını görüyoruz. Daha sonra Demir Çağı (M.Ö. 1200 – 525) ile birlikte
Bandırma bölgesinin belirgin bir şekilde yeniden önem kazandığını, Antik
Ege’den ve Balkanlar’dan Anadolu’ya göçlerin olduğunu ve yörenin yeni
kültürlerle tanıştığını anlıyoruz
M.Ö. 2000 yılı sonlarından
bölgenin Osmanlı egemenliğine girinceye kadar ki dönem içerisinde bölgede büyük
bir kültür mozaiğinin yaşandığını, Frigler’in, Lidyalılar’ın, Mysialılar’ın,
Traklar’ın, Persler’in, Makedonlar’ın Roma ve Bizanslılar’ın etkili oldukları
anlaşılmaktadır.
M.Ö. 550 – 334
yıllarında Persler’in egemenliğinde kalan bölge Daskyleion’da bulunan Pers
(Akhaemenid) Satrap’lığı (Genel Valilik) nedeniyle çok önem kazanmıştır.
Büyük İskender’in
M.Ö. 334 yılında Persler’i yenmesiyle bölge, Makedonyalılar’ın eline geçmiş,
sonraki yıllarda Türkler’in eline geçinceye kadar Roma ve Bizans yönetiminde
kalmıştır.
Bandırma’ya
Türkler’in girişi ise Anadolu’da ilk Türk Devletini kuran Kutalmışoğlu Süleyman
Bey’in 1076 yılında Kyzikos’la birlikte Aydıncık ve Bandırma’yı fethetmesiyle
gerçekleşmiştir. 1106 yılında Selçuklu Sultanı 1. Kılıçarslan’ın vefatı sonrası
bölge tekrar Bizans egemenliğine geçmiştir. 1115 yılında Bölgeye hücum eden
Türkler Bursa ve Apollonia’yı alarak Kyzikos ve Panormos üzerine yürümüşler,
ancak Haçlılar’ın ardı arkası kesilmeyen akınları karşısında geri çekilmişler
bölge Bizans egemenliğinde kalmıştır.
12. yüzyılın
sonlarında Selçuklu uç Beyleri egemenliklerini ilan etmişler, Bandırma’da
Karesi Beyliği’nin himayesine girmişler. Merkezi Balıkesir olmak üzere Bölgeyi
idare eden Karesi Bey daha sonraları Marmara ve Çanakkale sahillerini, Karabiga
ile birlikte bazı şehirleri eline geçirmiştir.
Türkler’in bölgedeki
hakimiyetinden çekinen Bizanslılar Anadolu’da Türk Beylerinin ilerleyişini
durdurmak için İspanya’dan Katalanlar adıyla bilinen paralı askerler getirerek
Kyzikos’a yerleştirmişlerdir.
Bir süre Aydıncık ve
Hüdavendigar’a bağlı olan Bandırma 16. Yüzyılın 2. yarısında Galata Kazası
Kapıdağ Nahiyesine bağlanmıştır.
Bandırma’nın o
yıllardaki gelişmesinde Padişah’ın Dergah-ı Ali çavuşlarından Haydar Çavuş’ un
Bandırma’ya yerleşmesi önemli bir etken olmuştur. Bazı kaynaklarda Bandırma’ya
sürgün olarak gönderildiği belirtilen Haydar Çavuş, sahilde kendi adını taşıyan
bir cami, medrese, hamam, beş ev, on dükkan yaptırmıştır. Bu eserleri vakıf
olarak Bandırma’ya bırakan Haydar Çavuş’un bundan sonraki yaşamı konusunda
herhangi bir bilgi bulunmamaktadır.
Bandırma, 1830
yılında Erdek ilçesi Kapıdağ bucağına bağlanmış, Tanzimata kadar voyvodalıkla
idare edilen Bandırma Tanzimatın ilanından sonra gerçekleştirilen idari
yapılanmadan sonra Erdek ilçesine bağlı bir bucak olmuştur.
1874 yılında büyük
bir yangın geçiren Bandırma’nın tamamına yakını bu yangında harap olmuştur.
Yangın sonrası Bandırma kısa zamanda yeniden onarılmış, Haydar çavuş camii de
on bir yılda kagir olarak yeniden yapılmıştır.1876- 1878 Osmanlı- Rus savaşı
sonunda, Kırım ve Romanya’dan göç eden Tatarlar’ın Bandırma’ya yerleştirilmesi
şehirde bir canlanmaya ve nüfusunun artmasına neden olmuştur. Bu gelişmeler
sonrası Bandırma, 1878 yılında Karesi Sancağı’na (Balıkesir) bağlı bir ilçe
merkezi haline getirilmiştir.
Bandırma’nın
yüzölçümü 690 km2 olup, denizden yüksekliği 1 metre ile 764 metre arasında
değişmektedir. İlçenin kuzeyinde yer alan ve kendi adıyla anılan körfezin
uzunluğu 31 km’dir. Bandırma, önemli bir liman kentidir. İstanbul, Bursa ve
İzmir illerinin ortasında Güney Marmara’nın en önemli kentlerinden biridir.
Bandırma ilçesi,
gelişmişlik bakımından Balıkesir ili içinde merkez ilçenin önünde birinci
sırada. Türkiye genelinde 858 ilçe arasında 30.sırada yer almaktadır. İl
olabilecek ilçeler arasında Bandırma 87 ilçe içinde beşinci sırada bulunmakta
ve il yapılması gereken ilk üç ilçe arasında yer almaktadır.
Coğrafi konumu
itibariyle Bandırma ekonomik faaliyetlerin gelişimi açısından uygun koşullara
sahiptir. Bandırma Limanının önemli bir deniz ulaşım merkezi olmasının temel
nedenlerinden biri , Kapıdağ Yarımadası’nın fırtınaları engellemesidir. Ayrıca
arazı yapısının ulaşımı kolaylaştırıcı nitelikte olması bandırma açısından bir
avantaj olarak değerlendirilebilir.
İlçenin en yüksek dağı, doğusunda yer alan 764
metre yüksekliğindeki Karadağ’dır. İlçenin kuzeyinde yer alan Kapıdağ ise
Bandırma ve Erdek Körfezi ile çevrelenmiş bir yarımadadır.
Eskiden kıyıya
oldukça yakın bir ada durumunda olan Kapıdağ, sonradan kara ile birleşerek, bir
yarımada şeklini almıştır.
Bandırma Körfezinin
15 km. güneyinde bulunan Kuş Gölü’nün yüzölçümü 164 km2’dir. Ortalama derinliği
2-3 metre olan Kuş Gölünün en derin yeri yaklaşık 4 metredir.
Bandırma, sahip
olduğu kara, deniz, hava ve demiryolu ulaşım olanakları ile, ulaşımı oldukça
kolay bir yerleşim birimidir. Karayolu ile; Balıkesir üzerinden Ege’ye ve
güneye, Bursa üzerinden tüm Anadolu’ya ve İstanbul’a, Çanakkale üzerinden de
Trakya’ya, kısaca yurdumuzun her yanına rahat ulaşım olanağı olan bir kenttir.
Denizyolu ulaşımında
da Bandırma, son derece rahat bir konumda bulunmaktadır. Gelişmiş ve donanımlı
limanı ile Marmara Bölgesinin giriş kapısı özelliğini taşımaktadır. 1998
yılında başlatılan İstanbul-Bandırma arasındaki hızlı feribot (araç + yolcu) ve
deniz otobüsü (yolcu) seferleri, Bandırma – İstanbul ulaşımına büyük kolaylık
getirmiştir. Yaz aylarında karşılıklı altı seferin üzerine çıkan yoğun taşıma
programı ile, iki saat gibi kısa bir zamanda, üstelik rahat bir yolculukla
İstanbul’a ulaşmak mümkündür.
Demiryolunu tercih
edenler için ise; her gün yapılan Bandırma – Balıkesir - İzmir arasındaki
düzenli tren seferleri, farklı bir ulaşım alternatifi sunmaktadır.
Deniz yolu ulaşımı
ile Marmara’yı Ege’ ye ve Akdeniz’e bağlayan İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş.
Bağlı deniz otobüsleri periyodik olarak seferler yapmaktadır. Bandırma İstanbul
arası 62 deniz mili olup yaz sezonunda sefer sayıları değişmektedir.
Demir yolu ulaşımı
olarak İlçemizden Balıkesir, Akhisar, Manisa, İzmir’e gitmek üzere karşılıklı
olarak tren seferleri yapılmaktadır.